Przed wyruszeniem w podróż powinniśmy przede wszystkim sprawdzić:
Koronawirus znacznie utrudnił, a w wielu przypadkach uniemożliwił wyjazdy. Podróżowanie na niektórych kierunkach jest jednak nadal możliwe. Zachęcamy do kontaktu, przekażemy aktualne informacje!
Podróżowanie w dobie pandemii oznacza zwiększone ryzyko infekcji. Może ono zostać ograniczone poprzez ścisłe zachowanie zasad higieny i dostosowanie się do lokalnych obostrzeń, nie sposób jednak wyeliminować go całkowicie. Najlepszym sposobem zabezpieczenia siebie i bliskich jest przyjęcie szczepionki.
W przypadku krajów dostępnych warunkowo należy przedstawić przed wylotem negatywny wynik testu PCR na COVID-19 wykonany nie wcześniej niż 72 godziny przed podróżą. Dokument musi być wystawiony w języku angielskim i zawierać dane osobowe (takie jak w paszporcie), datę i godzinę wykonania testu oraz nazwę i dane kontaktowe do laboratorium, w którym testy wykonano. Dzieci poniżej 12 roku życia (w niektórych przypadkach tylko poniżej 6 roku) są zwolnione z tego obowiązku. Należy wypełnić także deklarację zdrowia, zwykle już przed wylotem, co wiąże się z koniecznością przedstawienia po wylądowaniu wygenerowanego kodu QR.
Najczęściej dotyczą one wymogu noszenia maseczek przez cały okres pobytu w samolocie. Maseczki powinny zakrywać podbródek, usta i nos oraz ściśle przylegać do twarzy. Wymagane jest ich wymiana, gdy zostaną zabrudzone lub zawilgotnieją. Z tego obowiązku zwykle zwalnianie są dzieci (w zależności od linii od 5 do 10 lat) oraz osoby ze wskazaniami medycznymi, potwierdzonymi przez lekarza, posiadające dodatkowo ujemny wynik testu PCR. Prosimy pamiętać o zabraniu zapasu kilku maseczek w podróż.
Linie Lufthansa wymagają masek FFP2, KN95/N95 lub chirurgicznych, nie dopuszczając masek z tkaniny lub przyłbic. Na wszystkich rejsach Austrian Airlines z i do Austrii jest wymagana maska FFP2.
W przypadku linii KLM obowiązuje okazanie negatywnego wyniku testu PCR, wykonanego nie wcześniej niż 72 godziny przed wylotem. Dzieci zwolnione są z tego obowiązku. Dokument w języku angielskim powinien zawierać:
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA stworzyło mobilną aplikację Travel Pass, która ułatwi pracę kontrolerów sprawdzających, czy podróżni są wolni od koronawirusa. Aplikacja ma wyświetlać wyniki testu covidowego podróżnego oraz pozwolić sprawdzić, czy przyjął on szczepionkę. Umożliwi też połączenie z elektroniczną kopią paszportu pasażera, co pozwoli potwierdzić jego tożsamość. Znajdą się tam również aktualne wymogi sanitarne dla podróżnych. Wszystko to celem stworzenia przejrzystej i jednolitej informacji dla linii lotniczych i służb imigracyjnych dotyczących stanu naszego zdrowia.
Projekt skierowany jest do linii lotniczych i ma być swoistą „kartą przetargową” okazaną rządom celem przekonania ich do otwarcia granic. Jako pierwsze do programu zgłosiły się linie Etihad, Emirates oraz Qatar Airways. Obecnie wiadomo już, że 20 przewoźników zacznie testowanie aplikacji w marcu. Trwają rozmowy z kilkudziesięcioma kolejnymi, jest wśród nich LOT.
Zależy to bieżących wymagań kraju, do którego się udajemy. Nie są to wymagania powszechne, gdyż świat dopiero zaczął się szczepić. Obecnie np. Islandia wymaga dokumentu stwierdzający przyjęcie szczepionki na COVID-19 (lub potwierdzającego przebycie choroby) celem zwolnienia z obowiązkowej kwarantanny. Prawdopodobnie wraz z coraz większą liczbą wykonanych szczepień coraz więcej krajów będzie wprowadzało wymóg zaszczepienia. Szczepionkę rekomendujemy przyjąć przede wszystkim celem ochrony własnego zdrowia.
Polecamy zabrać ze sobą ogólnodostępne środki dezynfekujące, zapas maseczek i chusteczek. Wszędzie ważne będzie zachowanie dystansu społecznego co najmniej 1,5 m.
Tak. Signal Iduna – nasz Ubezpieczyciel – wprowadził w tym roku do Ogólnych Warunków Ubezpieczenia nowe zapisy rozszerzające ochronę o leczenie chorób spowodowanych przez Sars-Cov-1, Sars-Cov-2 wraz z ich mutacjami.
Kwarantanna po powrocie do Polski transportem zbiorowym obowiązuje do 28 lutego 2021 roku. Osoby wracające do Polski transportem zbiorowym po przekroczeniu granicy muszą odbyć 10-dniową kwarantannę. Zwolnione z tego obowiązku są osoby posiadające negatywny wynik testu w kierunku SARS-CoV-2 wykonanego przed przekroczeniem granicy, w okresie 48 godzin licząc od momentu wyniku tego testu
Jeśli biuro anuluje wycieczkę, to jest zobowiązane do dokonania zwrotu wpłat. Podróżny może samemu odstąpić od umowy o udział w imprezie przed jej rozpoczęciem bez ponoszenia opłaty za odstąpienie w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie. Podróżny nie może natomiast bezkosztowo odstąpić od umowy o udział w imprezie turystycznej wyłącznie z powodu stwierdzonych w miejscu docelowym przypadków zarażenia koronawirusem. Uprawnienie do bezkosztowego odstąpienia od umowy nie będzie miało zastosowania gdy nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności wystąpią co prawda w kraju, w którym odbywa się impreza, ale ich wystąpienie nie będzie miało znaczącego wpływu na realizację imprezy.